Гальберштадт

Фільмовий пікнік на одному зі спорожнілих місць (Фото: Michael Uhlmann © IBA-Büro GbR)Місто віком близько 1200 років постраждало в 1933-ому від примусового виселення єврейської спільноти, у 1938-ому під час погромів було зруйновано його велику синагогу, а в 1945 році авіабомби знищили близько 80% будівель центрального району. Решту будівель поступово зносили за часів НДР та наприкінці вісімдесятих. Тому невід’ємна риса центру Гальберштадта – велика кількість порожніх просторів, які межують із напівзруйнованими будівлями чи тісними кварталами – залишками історичного міста.
Відновлення будівель, які існували до війни, не було ефективним кроком, адже через скорочення Сценографічні інтервенції у пересохлому міському басейні заохочували місцевих мешканців переосмислити феномен порожнечі (Фото: Michael Uhlmann © IBA-Büro GbR)кількості населення на них не було достатнього попиту. Проте незадіяні порожні простори продовжували залишатися «чужорідними тілами» всередині міста. Хоча міські «лакуни» характерні майже для всіх міст, що знелюднюються, саме робота з порожніми просторами стала найголовнішим завданням проекту IBA в Гальберштадті. У рамках проекту IBA було створено міждисциплінарну лабораторію для переосмислення можливостей незадіяних територій і їхнього використання. З 2007 року, різноманітні публічні мистецькі інтервенції відбувалися в порожніх просторах міста: читацький пікнік, музичний пікнік, виставка та Фото: Michael Uhlmann © IBA-Büro GbRкінопокази. У колишньому міському басейні відбувся музично-театральний вечір. Таким чином простори були «перестворені» як місця для перформативних акцій під загальною назвою «Шлях тренування зору» і надали мешканцям Гальберштадту можливість по-новому подивитися на власне місто. Як стверджує культуролог Мартін Пешкен, один з авторів проекту: «Тут вільний простір має потенціал. Порожній простір – надзвичайний ресурс. Щоб почати щось нове, нам потрібна чиста сторінка». Робота з порожнім простором – плідна тема для численних досліджень, і Гальберштадт поступово стає центром таких досліджень, як у сфері архітектури, так і у сферах музики й мистецтва.
Експозиція на відкритому повітрі під назвою «Сни міста» (Мартін Пешкен, chezweitz & roseapple) відсилала до порожнеч в історії міста, центр якого так і залишився зруйнованим від часів Другої світової війни (Фото: Michael Uhlmann © IBA-Büro GbR)За визначенням соціолога-урбаніста Роберта Парка, місто – «це найуспішніша спроба людини перетворити світ, у якому вона живе, йдучи за власними бажаннями. Але, якщо місто – це світ, який створила людина, то це також і світ, в якому вона приречена жити. Так, непрямим чином і не знаючи до кінця природи свого завдання, створюючи місто, людина перестворила себе». Проект розбудови Гальберштадта, як і інші проекти IBA (котрі, за словами організації, є «побудовою реальності»), став переосмисленням і видозміною досвіду існування людини в умовах «міста, що знелюднюється».

Джерело: журнал "АСС"



Вы не зарегистрированные на сайте. Авторизуйтесь или зарегистрируйтесь пожалуйста.

Похожие статьи

  • Метрозони - проектування внутрішніх міських країв

    Які містобудівельні можливості приховуються в межових і перехідних зонах метрополії?

  • Можливі урбаністичні світи. Частина 2

    Стикаючись із незліченними проблемами та загрозами, породжуваними теперішнім міським життям, деякі аналітики, відкидаючи тезу глобалізації, знайшли одне просте рішення – спробувати перетворити величезні, напхом набиті й, здається, цілком безконтрольні міста на урбаністичні села, де, як вважається, кожен зможе спілкуватися з іншими цивілізованим чином, у культурному міському оточенні. У цьому сенсі особливо згубний вплив на сучасну теорію та практику чинить думка кінця ХІХ століття.

  • Можливі урбаністичні світи. Частина 1

    Сучасне місто складається з багатьох шарів. Це, можна сказати, палімпсест, неоднорідний ландшафт, утворений накладанням одна на одну різноманітних форм забудови, притаманних різним епохам.